Spørsmål og svar

Interiør med alt det inneholder er ikke allmennkunnskap. Nedenfor har jeg listet opp en del vanlige spørsmål, slik at du raskt kan finne svar på det du lurer på. Dersom du ikke finner ditt spørsmål, så kontakt meg på renate@reninteroir.no

Hva er en interiørdesigner?

En fagutdannet person innen interiør, som sammen med sine kunder, i private hjem eller bedriftslokaler, jobber for å planlegge gode løsninger i rom som er funksjonelle og i samsvar med kundens ønsker og behov.

Det kan være:

– finne gode løsninger
– hjelpe med å velge møblement, materialer, farger og diverse interiørartikler.
– være god på detaljer
– jobbe med lyssetting
– budsjett/kostnader

Mitt fokus som interiørdesigner, er kunden og deres ønsker. Ut fra dette kan vi sammen finne gode løsninger som passer deg. Alt i alt handler dette om et tillitsforhold mellom dere og meg, der dere åpner opp for å fortelle meg litt om deres liv, deres behov for hjemmet og lar meg få ett innblikk for best mulige løsninger. Dette forholdet har så klart en taushetsplikt, for en mest mulig personlig og god opplevelse for deg som forbruker.

Hvorfor trenger jeg hjelp av en interiørdesigner?

Som utdannet interiørdesigner er jeg trent til å se dine ønsker for DIN drømmebolig eller ditt firma, og samtidig jobbe med helhet. Alle forretninger har sine spesialfelt som de er veldig gode på enten innen møblement og belysning, maling og materialer osv. Dermed blir det mange som er involvert i en prosess der du må holde styr på helhetsbildet og ha kontroll hele vegen når det gjelder hva som finnes på markedet, å holde budsjett og å se ferdig resultat.

Kvalitet er som kjent bedre enn kvantitet, og for å finne løsninger som varer lenge og som kan endres med små justeringer over tid krever fagkompetanse, og der kan det være godt å få inn en utdannet person til å være behjelpelig med svar på spørsmål, kontroll på markedet og gode råd angående interiør.

Renovering, oppussing eller bare små endringer?

Mange som har kjøpt seg ett nytt hjem eller bodd i samme hjem i mange år, ser for seg en forandring som står i stil med sin egen personlighet og forandring gjennom tiden. Da kan det være vanskelig å være rasjonell og se behovet foran egne ønsker.

De fleste har ikke råd til de største forandringene, og de er heller ikke alltid nødvendige. Det kan være godt å få inn en tredjepart til å gå over ønsker og behov, for så å sortere og gjøre en vurdering sammen

Det står at REN leverer både det ene og andre etter mitt ønske, men hva er det egentlig? Denne fagtermologien, den..

Bruker- og behovsanalyse:
Hvem er det som bor her? Antall, alder, interesser, likes and hates.. Og hva er deres ønsker, preferanser og behov? For at jeg skal kunne yte mest mulig, så må jeg vite mest mulig.

Konseptcollage:
Konsept handler om ett samhandlende tema som prosjektet skal baseres på. Ett tema, en samhandlende tanke som skal beskrive prosjektets beboere/brukere eller være inspirerende i ett offentlig miljø.
Kollagen skal skape en stemning rundt ett tema, en følelse eller ett minne som lages for å samle ideene til interiøret som skapes i rommene.

Møbleringsplan:
Brukes for å vise romløsninger og møblering i rom. En enkel måte for å vise farger, helhet og løsninger i farger sett ovenfra. Helst i målestokk for å vise plassen.

Belysningsplan:
Er en ”plasseringsplan” for belysning om dette er ønskelig å ha med for prosjektering av ett prosjekt. Hvilken belysning som er brukt og hvor og hvordan den er plassert.

3D visualiseringer:
Når møbleringsplanen er satt, er det greit å se perspektiver med utsnitt av de nye løsningene. Det skal være som å se ett bilde av det ferdige resultatet, for at du skal få dine tanker visualisert før de blir iverksatt.

Teknisk beskrivelse:
Ett helhetlig dokument som lister opp alt som brukes under prosjekteringen. Alt fra maling, utstyr, møblement, belysning, interiør og diverse med detaljer, forhandler og pris.

Jeg skal selge bolig, men hva bør egentlig gjøres før prospektbilder eller visning?

Dette kan være utfordrende, ett hjem man har bodd inn og trives i er etter egne ønsker, men en kjøper trenger ikke å se det på samme måte når de kommer på visning eller ser bildet i megleravisa. Dermed kan det være lurt å konsultere en profesjonell for tips om hvordan du kan fange interessen til kjøperen.

Kontakt meg